
Inget är som hjulafton eller hur? När det nalkas nya cykelgrejer pirrar det lite extra i den här gamla kroppen och jag har ju gått och väntat speciellt mycket på just detta paket. Jag sålde min Scott för en månad sedan ungefär eftersom jag får en ny tävlingscykel till denna säsong, men diverse problem hos leverantören har gjort att det dragit ut på tiden och det blir ju lite stressande eftersom tävlingssäsongen börjar närma sig med stormsteg. Men i fredags damp det alltså slutligen ner här hemma, precis lagom till att jag kommit hem från mitt träningsläger på Mallorca.
Efter att ha kört på Scott nu två säsonger ska det bli spännande att prova något helt annat, inte för att jag på något vis varit missnöjd med min Scott, det var en fantastisk cykel på alla sätt. Den nya cykeln, en Superior Team XF 29 Issue R är ganska annorlunda gentemot min Spark när det kommer till vinklar och geometri och det är just det som ska bli extra intressant att få testa. Medans Spark RC har rätt flacka vinklar så har Superiorn branta vinklar, t ex en styrrörsvinkel på 70.5° gentemot Scottens 68.5° och sadelsstolpsvinkel på 74.2° gentemot 73.8°. Andra tydliga skillnader är Stack som på Superiorn är 626 mm gentemot Scottens 605.5 mm. Allt detta skapar ju olika karaktärsdrag hos cyklarna och påverkar hur man upplever dem.
Nu har jag bara kört ett kortare pass på nya cykeln för att få till alla inställningar och upplevelsen är mycket positiv. Medans min Spark RC kändes väldigt stabil och säker så kändes den också aningen livlös. Superiorn däremot känns betydligt rappare och lekfull, nu skiljer det också ett par hekto i vikt mellan dessa två där Superiorn är den lättare, men den branta framgaffelvinkeln skapar en mer rörlig cykel så att säga. Huruvida detta kommer att upplevas som nervöst när det börjar gå rejält neråt återstår att se framöver. Något som jag också upplever som positivt direkt efter bara ett pass är att jag slipper slå i pedalerna ofta, något som jag upplevde som rätt jobbigt på min Spark.
Jag ser fram emot att lära känna den här cykeln mer och återkommer nog med mer ingående reflektioner allt eftersom säsongen lider. Nu laddar vi för tävlingsdebut som förhoppningsvis blir på Ärla-Loopen till helgen, även om jag just nu dragit på mig en elak förkylning som jag brottas med.

Färgschemat på Issue R är svart och silver

En diskret liten dekal vittnar också om att det är en Issue R

Hjulen DT Swiss XRC 1200 Spline 25 Carbon känns riktigt rappa gentemot mina Roval-kolisar

Fizik Tundra M3 Carbon, en sadel som jag aldrig riktigt kommit överens med, denna ryker nog

Drivlinan är nya Shimano XTR 12-delat, 10-45

DT Swiss egna remote erbjuder tre olika lägen och känns distinkt och bra, önskar att den suttit på undersidan av styret som Twinlock på Scott

Vevpartiet är Race Face Next R 34T och byttes ut i sista stund från tidigare XTR

Dämparna kommer från DT Swiss och känns riktigt bra, responsiva med en skön känsla
Hallå! Blir intressant höra mer vad du tycker. Det är såklart en smaksak men jag föredrar själv att sätta lock out reglaget på andra sidan skruven till bromsreglaget, så de hamnar 1 cm närmare handtaget. Men jag också mina bromsreglage längre in på styret. Nått att känna efter kring!
Hallå! Ja, ska bli riktigt intressant att få köra denna mer, tror nig jag kan trivas riktigt bra med den. Tack för tips med lockouten, jag tycker ju att den är svår att nå som den sitter nu, jag behöver liksom byta grepp och det vill man ju inte behöva göra, det tar för lång tid ?