Tio budord om träning

Jag har kommit till en nivå där jag vill att min träning verkligen ska göra skillnad. Jag vill att den tid jag investerar ska jag ge så god avkastning som möjligt. Jag missar ogärna ett pass, även om jag inte alltid känner mig upplagd för att träna. Dels för att jag innerst inne älskar att träna och garanterat skulle göra det i ännu större utsträckning än vad jag gör om jag bara kunde, men också för att jag inte vill gå miste om den där chansen till att bli ett snäpp bättre.

Under åren som min träning utvecklats har jag samlat på mig en filosofi kring hur jag vill träna. Den förändras kontinuerligt allt eftersom jag lär mig hur jag fungerar. Här nedan hittar du tio budord som genomsyrar den träningen och hur jag tänker kring mitt eget upplägg. Idéen kommer ursprungligen från boken Bike your butt off som jag sedan anpassat efter mina egna tankar.

HA EN PLAN

Fundera över dina ambitioner och dina mål och gör en plan som stöder dessa. Det är så mycket enklare att veta vad du ska göra när du sätter dig på cykeln eller snörar på dig skorna. Jag tycker också planeringen i sig är väldigt utvecklande, den utmanar dig att tänka till lite extra kring var du står och vart du vill komma.

VAR INTE RÄDD FÖR ATT AVVIKA FRÅN PLANEN

Låter kanske lite motsägelsefullt men det är viktigt att vara flexibel. Om du inte känner dig 100 och det är dags att klämma av fyra 8:or på testcykeln, skjut på passet till dagen efter. Eftersom du vill att alla pass ska vara kvalitativa så ger den extra vilodagen dig betydligt bättre möjlighet att få ut det mesta av det kommande passet.

UTMANA DIG SJÄLV

Det är lätt att bara köra på i samma gamla hjulspår. Det resulterar ofta i en massa mellanmjölks-pass. Se till att våga ta i lite extra ibland trots att det kanske är utanför din komfortzon. På samma sätt måste du våga ta ett lugnt pass när du behöver det. Det är kombinationen som gör dig starkare.

TRÄNA DET DU ÄR DÅLIG PÅ

Det du inte tycker om är du förmodligen sämre på. Känner du dig osäker på tekniska partier så se till att köra mycket på tekniska banor. Tycker du det är jobbigt med backar, kör mycket backintervaller. Man är aldrig bättre än sin svagaste länk så det gäller att vara bra allround.

LITA PÅ DIG SJÄLV

Cyklingen är en social sport och det är riktigt mysigt med gruppcykling och gemensamma fikor. Men låt det inte överskugga din egen träning och dina träningsmål. Det är nog sällan gruppträningarna passar in i din personliga träningsplan och det är lätt hänt att du bara åker med av bara farten. Våga lita på dig själv och hoppa över gruppasset om du känner att det kommer vara för hårt eller för lätt för det du tänkt dig.

TÄNK HELHET

Cykling handlar inte bara om att trampa. Att ha en stark och genomtränad kropp hjälper dig att prestera bättre på cykeln. Se därför till att inte fuska med core-träningen. Och core handlar inte bara om att träna magen, det handlar om alla muskelgrupper mellan axlarna ner till benen. Och stretching hjälper dig hålla muskler och muskelfästen mjuka och flexibla så du slipper smärtor och risken för skador minskar.

VARIERA FÖR ATT BRILJERA

Allt handlar inte om cykla långt. Även om det finns en viss xx med att logga många mil och köra långa pass så låt det inte styra din träning. Du behöver variationen för att utvecklas. Se till att få med intervaller av olika slag, träna på att cykla med olika kadens för att träna upp olika muskelfibrer m.m. När året är slut kanske du inte har flest mil på Strava men chansen är stor att du är mer allround.

TRÄNA DIN HJÄRNA

Även om cyklingen är en fysisk sport så finns det mycket du kan göra på det mentala planet. Peppa dig själv att du klarar det du tycker är svårt och ha en positiv självbild där du är medveten om dina begränsningar och möjligheter. Det finns inget värre för träningen än när man hamnar i en negativ spiral av dåliga tankar och dåligt självförtroende.

DU ÄR VAD DU ÄTER

Kosten är nästan lika viktig som träningen i sig själv. Om du lägger massor av tid på bra träning så måste du ta hand om kroppen efteråt. Se till att fylla på både innan och men framförallt efter träningen. Försök hitta en kost som passar dig och som du mår bra av. Experimentera gärna men inte under tävlingssäsongen. Vill du t ex göra justeringar för att tappa några kilon så gör det under vintersäsongen där du kan ta att du kanske hamnar i en svacka rent energimässigt. Själv har jag funnit att jag mår som bäst på en vegetarisk kost med massor av kolhydrater som håller både kropp och hjärna på topp.

SIST MEN INTE MINST, NJUT AV TRÄNINGEN

Ta det inte på för stort allvar, det är trots allt en hobby. Det finns andra saker i livet som också är viktiga och det handlar om att ha en bra balans för att man ska må bra. Du ska tycka att det är kul, annars är det nog inte hållbart i längden och man kan lätt tröttna.

 

Hur ser du på din egen träning? Har du en egen filosofi eller kanske till och med budord som du följer?