Godkväll!

Idag har varit en lugn dag, ägnat min tid åt jobb och familj. När man som jag försöker få tiden att räcka till åt både jobb, familj och träning så får man försöka vara effektiv. En vilodag betyder att man klämmer in så mycket icke träningsrelaterat som möjligt för att kunna fokusera på cykel när det är träningsdag. Så idag har det blivit en tripp till Happy Homes för att fixa färgprover till renoveringen som drar igång nästa vecka, en shoppingtur med lilltjejen och sedan innebandyträning med densamma.

Gött med mosiga ben

Igår kördes backintervaller i skidbacken. Kanske inte det mest optimala då det är rätt slirigt och blött vilket gör att det är svårt att hålla en jämn intensitet hela vägen upp, jag vill ju gärna köra en bestämd belastning hela intervallen. Men 6 rundor hann jag med innan mörkret började smyga sig på. Det gäller att vara snabb ut nu efter jobbet om man vill slippa köra med lampa.

Smetigt på motorcrossbanan

I söndags kördes för övrigt ett fint pass med klubben där vi som vanligt letade oss runt fina stigar och grusvägar här i trakten. Det är kul att cykla med nytt folk som hittar betydligt bättre än mig, man lär sig helt nya stigar som man aldrig cyklat tidigare. Vi hittade till och med ut på den lokala motorcrossbanan vilket blev en rejäl smetfest, men spännande var det.

Vågen visar bland annat vätskebalansen i kroppen

Jag har investerat i en kul teknisk pryl som ska bli spännande att testa inför nästa säsong. Det är en personvåg som mäter kroppssammansättningen, dvs förutom vikt även kroppsfett, vatten, muskelmassa, benmassa, visceral fettandel och BMI m.m. Tanken här att jag ska hålla koll på min viktnedgång och försöka att inte tappa muskelmassa för att optimera mitt W/kg. Förra vintern gick jag ner rätt mycket i vikt vilket också gjorde att jag tappade mycket av min styrka. Det vill jag försöka undvika denna gång och därför tror jag att detta kan vara ett hjälpmedel. Jag har dock tidigare varit skeptisk till denna typ av mätning och jag tar det ändå lite med en nypa salt. Men efter att ha blivit rekommenderad denna våg av andra cyklister så tänker jag ge det en chans. Jag tänkte också dela med mig av utvecklingen lite längre fram när jag samlat på mig lite data.

Imorgon står ett löppass på agendan. Jag försöker få in mer löpning i träningsschemat nu när cykelsäsongens går mot sitt slut. Förra året hade jag en riktigt fin löpsäsong under vintern och jag hoppas kunna upprepa det detta år. Det är ett riktigt bra alternativ då det är tidseffektivt, vilket passar mig extra bra.

Nu är det i alla fall dags att sova, konstigt att det alltid är svårt att komma i säng i ordentlig tid.